Nadstavenie a tuning tlmičov
Nastavenie a tuning tlmičov
Výkonne tlmenie je podstatná a zásadná časť jazdenia v teréne. Tlmiče by mali byť nastavené kvalifikovaným mechanikom, priližne každých pol roka ale dá sa to zvládnuť aj v domácich podmienkach. Pomôžu nasledovné tipy:
Vyváženie tlmenia
Kritickým miestom nastavenia je vyváženie tuhosti pruženia medzi predými a zadným tlmičom. Ich nastavnie by malo byť zhodné, to znamená predné tlmiče rovnako tvrdé/mäkké ako zadné. Či je to tak sa dá zistiť tak že sa postavíme vedľa motocykla a zatlačíme nohou prudko do stupačky. Predok aj zadok by sa mali ponoriť rovnako.
Nastavenie zadného tlmenia:
Previs tlmiča by mal byť cca 90-110 mm. Znamená to, že motocykel po zhodení zo stojana a nasadnutí jazdca by mal klesnúť v rozpätí uvedených hodnôt.
Príznak |
Terén-druh |
Tlmič ide nadoraz |
Skoky, veľké nárazy |
|
|
|
|
|
|
Nakopávanie |
-menšie a malé nerovnosti |
-dobrzdovanie |
|
|
|
Zlá trakcia-koleso odskakuje od terénu |
-akcelerácia |
-séria nerovností |
|
|
|
Tlmič je mäkký a nestabilný |
-séria menších nerovností |
Tlmič je tvrdý |
-séria menších nerovností |
Nastavenie/korekcia |
Kompresiu/tlmenie nastaviť na tvrdšie |
Previs nastaviť na optimálnu hodnotu cca 95mm |
Strunu nahradiť tvrdšou, resp. vypodložiť |
|
Prítlm nastaviť na tvrdšie |
Previs nastaviť na vyššiu hodnotu cca 105 mm |
Strunu nahradiť mäkkšou |
Pruženie nastaviť na mäkšie, prítlm na mäkkšie |
Použiť mäkkšiu strunu |
|
Prítlm nastaviť na tvrdšie |
Prítlm nastaviť na mäkkšie |
Nastavenie predných tlmičov:
Previs tlmičov by mal byť takisto cca 90-110 mm.
Príznak |
Terén-druh |
|
tvrdý tlmič v celom rozsahu |
Skoky, veľké a stredné nárazy/nerovnosti |
|
|
||
tlmič ide nadoraz-makký v celom rozsahu |
Skoky, veľké nerovnosti |
|
prudké brzdenie |
||
tlmič je tvrdý na konci |
Skoky |
|
|
||
tlmič je mäkký na začiatku |
Skoky,Veľké nerovnosti |
|
Seria nerovností |
||
|
||
tlmič je mäkký a nestabilný |
séria nerovností |
|
|
||
Odskakovanie kolesa |
Skoky, veľké nerovnosti |
|
Nastavenie/korekcia |
|
|
Kompresiu/tlmenie nastaviť na tvrdšie |
|
|
Previs nastaviť na optimálnu hodnotu cca 95mm |
|
|
Strunu nahradiť tvrdšou, resp. vypodložiť |
|
|
|
|
|
Prítlm nastaviť na tvrdšie |
|
|
Previs nastaviť na vyššiu hodnotu cca 105 mm |
|
|
Strunu nahradiť mäkkšou |
|
|
Pruženie nastaviť na mäkšie, prítlm na mäkkšie |
|
|
Použiť mäkkšiu strunu |
|
|
|
|
|
Prítlm nastaviť na tvrdšie |
|
|
Prítlm nastaviť na mäkkšie |
|
|
Je nutné aj zohlaniť aj aký terén sa ide na motocykli jazdiť, napríklad dlhé lavice a skoky na MX trati vyžadujú tvrdšie tlmenie. Rýchle úseky cez les sa jazdia lepšie s mäkkším nastavním a pod.
TUNING Tlmičov
tuning tlmičov aspoň z časti je jednoduchý, stačí si zakúpiť tzv. Odvzdušnovacie ventilky a namontovať ich namiesto seriovej skrutky. Tento prepich nieje drahý a má pár výhod. Ako prvá je že to je pekné a tá druhá že netrpia guferá. odvzdušnovanie je ľahlé a rýchle.